onsdag 18 april 2007

Uveckling?

Allt du vill att andra ska göra för dig ska du också göra för dem. Älska andra som dig själv. Fina ord med ursprung i bibeln. Men varför fungerar de ej? Varför är det inte så enkelt? Kan det vara att de flesta på djupet har ett kärlekslöst förhållande till sig själva och på så sätt inte är snälla mot sig själva? Kanske är det så vi själva inte hunnit med i den sociala och psykiska utvecklingen. Att världen sprungit för fort? Fysiologiskt har jag hört att hjärnan inte har utvecklats under de senaste femtiotusen åren!?
Fast egentligen är nog kärleken enkel i praktiken, eftersom vi inom oss vet att vi alla är en del av källan. Problemet är teorin och alla tankebanor vi irrar omkring i.

4 kommentarer:

Anonym sa...

(Jaha ... är du här också :)

Jag tror inte på att göra för andra som man vill att dom ska göra för mig. Jag tror det är viktigt att vi lyssnar på de runt omkring oss så att vi förstår hur de vill bli bemötta ... och det är inte alls så som vi själva vill mötas kanske.
Med respekt för våra olikheter och förståelse för andra liv kan vi kanske mötas ännu bättre ... men bara omutifallatt vi är trygga i oss själva ... känner att vi duger som vi är ...

Anonym sa...

Du skriver så mycket vackra saker härinne och du gräver djupt! Min hjärna kan inte ta in så mycket just nu eftersom den är full med Photoshops instruktioner :) jag får återkomma imorgon och läsa lite grundligare!
Förresten så ser jag fortfarande inte texterna i kommentarerna, ser bara avsändare och datum m.m visst är det konstigt!
Kram

Anonym sa...

Jag är snäll mot mej själv :)

Anonym sa...

Lite har det allt hänt de senaste femtiotusen åren..